Viete, čo je lambda sonda? Táto malá súčiastka ukrytá vo výfukovom systéme má veľký význam, pretože ovplyvňuje výkon a účinnosť motora. V článku si prečítate, na čo slúži lambda sonda a ako spoznať, že nefunguje tak ako má.
Lambda sonda je snímač, ktorý je umiestnený vo výfukovom systéme, najčastejšie pred katalyzátorom, prípadne v ňom. Novšie vozidlá mávajú dve lambda sondy, druhá sídli za katalyzátorom. Vďaka lambda sonde a signálu, ktorý odošle riadiacej jednotke motora, je pomer vzduchu a paliva optimálny pre efektívne, ale hospodárne pracovanie motora.
Nejde však iba o výkon motora. Správny pomer vzduchu a paliva je dôležitý z pohľadu produkcie emisií, ktorých by sa malo podľa možností produkovať čo najmenej, alebo sa aspoň zmestiť do stanovených limitov. Funkcia lambda sondy je teda jasná – meria hladinu kyslíka vo výfukových plynoch a odosiela signál riadiacej jednotke motora.
Keďže ide o dôležitý komponent, je na mieste otázka: „Ako zistím, že je zlá lambda sonda?“ Porucha lambda sondy sa môže prejaviť viacerými spôsobmi. Samostatná lambda sonda kontrolka síce neexistuje, ale problém môže signalizovať kontrolka motora spolu s problémovým štartovaním a nepravidelným chodom motora. Takéto prejavy môžete sledovať, ak je sonda už natoľko poškodená alebo opotrebovaná, že je nutná jej výmena.
Kým ešte nie je lambda sonda celkom nefunkčná, môžete zaznamenať zvýšenú spotrebu paliva a zápach paliva aj po zahriatí motora. Ak za autom cítiť benzín, zmes nemá správny pomer, obsahuje viac paliva a lambda sonda teda nemusí fungovať tak ako má. Príznaky, že môže ísť o poruchu lambda sondy, by ste nemali ignorovať. Ak je sonda poškodená a zostane nevymenená, môže spôsobiť až poškodenie katalyzátora.
V aute, v ktorom sú dve sondy, môže byť niekedy poškodená len jedna z nich. Pokiaľ je to tá diagnostická, zasvietiť môže spomínaná kontrolka motora, keďže vznikne nesúlad medzi sondami, aj keď je chod motora či jeho výkon stále rovnaký. Sondy by totiž mali namerať rovnaké hodnoty. Ak tomu tak nie je, zrejme ide o poruchu katalyzátora a vtedy sonda reaguje zasvietením kontrolky alebo prepnutím motora do núdzového režimu. Kontrolka motora tak môže byť signálom pre problém s diagnostickou sondou alebo s katalyzátorom. Normálny chod motora však napovedá skôr o poruche sondy.
Porucha lambda sondy môže mať viacero príčin. Jednou z nich je prirodzené opotrebovanie, ako v podstate u každej súčiastky či komponentu. Lambda sonda je navyše vystavovaná výfukovým plynom a vysokým teplotám, čo nie je práve najpriateľskejšie prostredie. Porucha ale môže vzniknúť aj ako následok upchatého palivového filtra, vniknutím kvapaliny do dielu, koróziou kontaktov či chybnou montážou, po ktorej je uvoľnené tesnenie sondy alebo zlomený vodič. Ak je teda potrebná nová lambda sonda, zapojenie radšej nechajte na odborníkov
Lambda sonda môže byť vymenená vtedy, ak spozorujete niektorý z príznakov jej poškodenia. Samozrejme uvedené prejavy nemusia nutne súvisieť iba so sondou, a preto bude zrejme potrebná aj diagnostika auta. Aj v tomto prípade sa ale dá konať skôr, ako problém naozaj vznikne. Vyhrievané lambda sondy majú životnosť do 200 000 km, nevyhrievané do 80 000 km. Pre ich životnosť je však dôležité aj to, aké palivo tankujete. Nekvalitné pohonné hmoty skracujú ich životnosť.