Viete, čo je lambda sonda? Táto malá súčiastka ukrytá vo výfukovom systéme má veľký význam, pretože ovplyvňuje výkon a účinnosť motora. V článku si prečítate, na čo slúži lambda sonda a ako spoznať, že nefunguje tak ako má.
Lambda sonda je snímač, ktorý je umiestnený vo výfukovom systéme, najčastejšie pred katalyzátorom, prípadne v ňom. Novšie vozidlá mávajú dve lambda sondy, druhá sídli za katalyzátorom. Vďaka lambda sonde a signálu, ktorý odošle riadiacej jednotke motora, je pomer vzduchu a paliva optimálny pre efektívne, ale hospodárne pracovanie motora.
Nejde však iba o výkon motora. Správny pomer vzduchu a paliva je dôležitý z pohľadu produkcie emisií, ktorých by sa malo podľa možností produkovať čo najmenej, alebo sa aspoň zmestiť do stanovených limitov. Funkcia lambda sondy je teda jasná – meria hladinu kyslíka vo výfukových plynoch a odosiela signál riadiacej jednotke motora.
Keďže ide o dôležitý komponent, je na mieste otázka: „Ako zistím, že je zlá lambda sonda?“ Porucha lambda sondy sa môže prejaviť viacerými spôsobmi. Samostatná lambda sonda kontrolka síce neexistuje, ale problém môže signalizovať kontrolka motora spolu s problémovým štartovaním a nepravidelným chodom motora. Takéto prejavy môžete sledovať, ak je sonda už natoľko poškodená alebo opotrebovaná, že je nutná jej výmena.
Kým ešte nie je lambda sonda celkom nefunkčná, môžete zaznamenať zvýšenú spotrebu paliva a zápach paliva aj po zahriatí motora. Ak za autom cítiť benzín, zmes nemá správny pomer, obsahuje viac paliva a lambda sonda teda nemusí fungovať tak ako má. Príznaky, že môže ísť o poruchu lambda sondy, by ste nemali ignorovať. Ak je sonda poškodená a zostane nevymenená, môže spôsobiť až poškodenie katalyzátora.
V aute, v ktorom sú dve sondy, môže byť niekedy poškodená len jedna z nich. Pokiaľ je to tá diagnostická, zasvietiť môže spomínaná kontrolka motora, keďže vznikne nesúlad medzi sondami, aj keď je chod motora či jeho výkon stále rovnaký. Sondy by totiž mali namerať rovnaké hodnoty. Ak tomu tak nie je, zrejme ide o poruchu katalyzátora a vtedy sonda reaguje zasvietením kontrolky alebo prepnutím motora do núdzového režimu. Kontrolka motora tak môže byť signálom pre problém s diagnostickou sondou alebo s katalyzátorom. Normálny chod motora však napovedá skôr o poruche sondy.
Porucha lambda sondy môže mať viacero príčin. Jednou z nich je prirodzené opotrebovanie, ako v podstate u každej súčiastky či komponentu. Lambda sonda je navyše vystavovaná výfukovým plynom a vysokým teplotám, čo nie je práve najpriateľskejšie prostredie. Porucha ale môže vzniknúť aj ako následok upchatého palivového filtra, vniknutím kvapaliny do dielu, koróziou kontaktov či chybnou montážou, po ktorej je uvoľnené tesnenie sondy alebo zlomený vodič. Ak je teda potrebná nová lambda sonda, zapojenie radšej nechajte na odborníkov
Lambda sonda môže byť vymenená vtedy, ak spozorujete niektorý z príznakov jej poškodenia. Samozrejme uvedené prejavy nemusia nutne súvisieť iba so sondou, a preto bude zrejme potrebná aj diagnostika auta. Aj v tomto prípade sa ale dá konať skôr, ako problém naozaj vznikne. Vyhrievané lambda sondy majú životnosť do 200 000 km, nevyhrievané do 80 000 km. Pre ich životnosť je však dôležité aj to, aké palivo tankujete. Nekvalitné pohonné hmoty skracujú ich životnosť.
Niektorí majitelia motorových vozidiel o niečom takom ako zabehnutie nových kotúčov a brzdových platničiek ani nepočuli. Väčšinou po zasvietení kontrolky opotrebovaných bŕzd na palubovke odnesú svoje auto do servisu. Po výmene zaplatia a vozia sa ďalej ako keby sa ani nechumelilo. Zabehnutie bŕzd je však veľmi dôležité z hľadiska dosiahnutia plného brzdného výkonu.
Pre vysoký brzdný účinok je dôležitý film nanesený na kotúčoch. Je potrebné, aby bol film nanesený rovnomerne čo zaručí maximálny trecí koeficient. Namáhanie bŕzd vedie k martenzitickým škvrnám, teda nerovnomerného filmu. Dostaviť sa môže aj hádzavosť kotúčov.
V prvej fáze je nutné veľmi citlivé brzdenie a nepreťažovanie bŕzd. Nutné po dobu 200-300 km kým si dosky sadnú.
V druhej fáze už môžeme hovoriť o samotnom zabiehaní. Zahrejeme brzdy na prevádzkovú teplotu, počas mierneho brzdenia. Rozbehneme sa cca na rýchlosť 100 km/h a prudko zabrzdíme na rýchlosť cca 30 km/h. Opakujeme cca 6 krát. Dôležité je nezastaviť úplne do nulovej rýchlosti, aby sa nanášanie filmu neprerušilo. Pri tejto fáze môžete cítiť smrad od doštičiek čo je úplne normálne, počítajte aj s miernym úbytkom brzdového účinku čo je pri nešportových brzdách taktiež úplne normálne. Brzdy nechajte postupne vychladnúť. Povozte sa ešte trochu s autom s miernym a citlivým brzdením. Neodstavte hneď auto do garáže alebo na parkovacie miesto.
Ako hovorí staré známe príslovie: rozbehnúť sa môžete ale zabrzdiť musíte. Kupujte radšej overené značky výrobcov, ktorý Vám poskytnú maximálny brzdný účinok. Pri krízových situáciách často rozhodujú metre. Pravidelne kontrolujte celú brzdnú sústavu.
V našom servise sa vám o brzdy postaráme. Neváhajte nás kontaktovať a vyžiadať si cenovú ponuku.
Nerovná vozovka, jamy, soľ na cestách, poľadovice – to všetko dáva počas zimy zabrať vášmu autu. Najviac však trpia tlmiče, ktoré sú pre bezpečnú jazdu nevyhnutné. Opotrebované tlmiče si všimnete skôr na aute kamaráta, než na tom svojom. Je to preto, lebo pravidelnou jazdou vo vašom aute si zvyknete na pribúdajúce vibrácie. Kedy je však najvyšší čas na výmenu tlmičov? Prečo je dôležité vymeniť opotrebované tlmiče čo najskôr?
Väčšina vodičov rieši v autoservise prezúvanie pneumatík, výmenu oleja alebo estetickú stránku vozidla. Zabúdajú však na opotrebované tlmiče, ktoré sú vážnym problémom. Ich poškodenie sa odráža na pohodlí počas jazdy, znižujú bezpečnosť jazdy a účinnosť ABS a ESP. Následkom je aj vážne poškodenie vozidla a jeho častí – hlavne bŕzd a pneumatík.
– tlmia nárazy
– skracujú brzdnú dráhu
– znižujú nakláňanie vozidla
– zlepšujú pohodlie a komfort jazdy
– zvyšujú bezpečnosť počas jazdy
– prešmykovanie kolies pri zrýchľovaní
– olejové škvrny, ktoré sú následkom zlyhania NCT/MOT
– neobvyklé zvuky (tupý búchajúci zvuk v pneumatikách, klepanie, praskanie či hŕkanie)
– dlhšia brzdná dráha
– problém pri zatáčaní v ostrých zákrutách
– zvýšené vibrácie volantu
– korózia na podperách tlmiča alebo piestnej tyči
Plnenie klimatizácie novým chladivom je úkon, ktorému je potrebné venovať patričnú pozornosť. Ako všetci vieme, chladivo postupne prirodzene uniká cez vôle v systéme a je potrebné raz za čas ho doplniť. V prípade novších áut obvykle postačí doplnenie raz za 2 roky, pri starších vozidlách je tento interval často potrebné skrátiť na 1 rok.
Pri dopĺňaní klimatizácie zohráva dôležitú úlohu jeden podstatný údaj – typ chladiva. Situácia je pomerne jednoduchá, keďže existujú len dva druhy. R134a, ktorý sa používal v prípade starších áut a R1234yf, ktorý cirkuluje v klimatizačných okruhoch všetkých vozidiel vyrobených od roku 2017. Aký je medzi týmito chladivami rozdiel a čo by ste o nich mali vedieť?
Hlavným dôvodom, prečo bol starší typ chladiva R134a plošne nahradený novou chemickou zlúčeninou označovanou ako R1234yf, je práve ekológia. Totižto, pod skratkou R134a sa neskrýva nič iné, ako škodlivý freón. V minulosti, keď sa ochrana životného prostredia neriešila tak výrazne ako dnes, sa freón javil ako dokonalé chladiace médium. Spĺňal všetky fyzikálne a chemické požiadavky pre aplikáciu v klimatizácii, a preto ho začali používať prakticky všetci výrobcovia.
Štúdie však ukázali, že chladivo R134a je extrémne škodlivé z hľadiska globálneho otepľovania. Existuje jednotka GWP (Global Warming Potential), ktorou sa meria vplyv látok na globálne otepľovanie. Na tejto stupnici má chladivo R134a hodnotu až 1430, zatiaľ čo nové chladivo R1234yf má GWP len 4. A to už je poriadne veľký rozdiel. Práve preto bol vydaný plošný zákaz používať pri výrobe nových automobilov chladivo R134a, ktorý nadobudol účinnosť od 1. januára 2017. Mnohí výrobcovia však na ekologickejšie chladivo R1234yf prešli už predtým. Stretnúť sa tak s ním viete aj pri niektorých starších vozidlách.
Nové chladivo R1234yf je chemicky vyspelejšie, čo sa odráža aj na jeho cene. Napríklad, kým výmena chladiva R134a stojí v našom servise 59,90€, tento istý úkon vás bude v prípade nového chladiva R1234yf stáť 149,90€. Jedným dychom však treba dodať, že tento stav sa pravdepodobne čoskoro zmení. Totižto, dodávky chladiva R134a sa čoraz viac obmedzujú a preto stúpa aj jeho cena. Vlastnenie vozidla, ktoré používa staré neekologické chladivo, tak s najväčšou pravdepodobnosťou bude v priebehu nasledujúcich rokov už len drahšie.
Keď ľudia prídu na plnenie klimatizácie novým chladivom, často sa pýtajú, či nie je možné do systému namiesto zlúčeniny R1234yf dať staršiu a zatiaľ lacnejšiu R134a. Odpoveď znie: nie. Napriek tomu, že oba druhy chladiva sú po stránke fyzikálnych vlastností a chladiacej kapacity veľmi podobné, vyžadujú mierne odlišné komponenty klimatizačného okruhu.
Napríklad, klimatizácia využívajúca nové chladivo R1234yf musí byť vybavená dodatočným výmenníkom tepla.Rozdiel je taktiež v servisnom porte, cez ktorý sa chladiace médium napúšťa a odsáva. Ďalšie drobné zmeny môžu byť v hadiciach a ďalších drobných častiach systému. Vzájomná zámena jednotlivých chladív tak nie je prakticky možná a ak by sa náhodou aj podarila, pri fungovaní klimatizácie by mohlo dôjsť k vážnym poruchám, dokonca k požiaru. A to rozhodne nechcete.
Chladné zimné dni sa rýchlo blížia. Pre mnohých vodičov to znamená vypnutie klimatizácie
v aute na nasledujúcich 6 mesiacov. Väčšina odborníkov sa však zhoduje na tom, že prevádzka klimatizácie v aute v chladnejších mesiacoch predlžuje životnosť vášho vozidla a môže predchádzať problémom samotnej klimatizácie.
Systém je plný chladiva a olejov, ktoré je potrebné cirkulovať, aby boli pohyblivé časti mazané. Ak ho niekoľko mesiacov nepoužívate, mazivo sa nemôže dostať k týmto pohyblivým častiam, čo môže viesť k nákladným opravám v budúcnosti. Na to, aby bola klimatizácia v dobrom stave, stačí nechať ju bežať niekoľko týždňov približne 10 minút pri úplnom chlade. To umožňuje cirkuláciu chladiacej kvapaliny systémom a mazaniu gumových tesnení a potrubí.
Používanie klimatizácie odstraňuje vlhkosť zo vzduchu, čo je obzvlášť dobré v zimných mesiacoch. Pomáha udržať vaše predné sklo a okná bez pary a mrazu. Tiež vysušuje vzduch a zabraňuje tvorbe plesní a baktérií vo vetracích otvoroch.
Ak nebudete Vašu klimatizáciu pravdidelne používať, zvyšujete šance tvorby baktérií a plesní ktoré majú negatívny dopad na Vaše zdravie.
Určite poznáte ten nepríjemný zápach z výduchov po tom, ako ste po zime aktivovali klimatizáciu? To je pleseň.
Ak máte obavy z mrznutia na smrť vykonaním tejto bežnej údržby svojho auta, môžete zapnúť klimatizáciu a ohrievač súčasne. To umožní častiam vášho chladiaceho systému pohybovať sa a pracovať, mazať systém pri sušení vzduchu. Pomôže vám to udržať si pohodlie tým, že do auta vpustíte teplý vzduch. Je to vynikajúce preventívne opatrenie na predĺženie životnosti vášho vozidla.
Ak vaše auto ponúka možnosť automatickej klimatizácie, používajte ju. dokáže inteligentne prispôsobiť vonkajšiemu prostrediu a nastaviť všetky parametre tak aby bola teplota vo Vašom aute dosiahnutá čo najrýchlejšie. Automatická klimatizácia sa sama vypne pri dosiahnutí požadovanej teploty. Toto má pozitívny vplyv na spotrebu paliva, ale aj na životnosť kompresoru klimatizácie.